Monday, March 23, 2009

KEMPEN KESEDARAN PROGRAM KITAR SEMULA


Program Kitar Semula yang diadakan pada 22 Mac 2009 anjuran Perbadanan Labuan bersama JKKK Kampung Sungai Bedaun bertempat di Perkarangan Masjid Nurul Iman Sungai Bedaun mendapat sambutan yang menggalakkan dari penduduk Kampung Sungai Bedaun yang datang dengan membawa berbagai jenis barangan kitar semula seperti tin minuman, kertas surat khabar botol plastik dan berbagai jenis besi buruk untuk dijual kepada pihak penganjur dengan harga yang telah ditetapkan .

Antara harga yang ditawarkan iaitu:-
1. Kertas, surat khabar, majalah, buku dan kotak dengan harga RM 0.05 sen untuk 1 Kg.
2. Tin minuman dengan harga RM1.00 untuk 1 Kg.
3. Botol plastik dan segala jenis plastik dengan harga RM 0.05 sen untuk 1 Kg.
4. Tin keluli dan besi dengan harga RM 0.05 sen untuk 1 Kg.

Encik Ahmad Shahrul Arifin Bin Osman selaku pegawai dari Perbadanan Labuan yang bertanggung jawab dalam kempen ini mengatakan bahawa program ini yang dijalankan di Kampung Sungai Bedaun mengikut jadual yang telah ditetapkan mendapat sambutan yang amat menggalakkan dari penduduk kampung dan ini secara langsung dapat memberikan kesedaran tentang betapa pentingnya kita menjaga alam persekitaran yang sihat terutama sekali kebersihan kawasan kediaman disamping mendapat hasil dari jualan barangan berkenaan.

Selain itu juga setiap peserta yang dapat menjual hasil barangan kitar semula melebihi 10 Kg. mendapat sehelai baju T percuma dari Perbadanan Labuan.
keseluruhan berat terkumpul hasil barangan kitar semula mengikut katagori berjumlah:
1. Aluminium - 103 Kilogram
2. Besi - 540 Kilogram
3. Plastik - 294 Kilogram
4. Kertas - 643 Kilogram
JUMLAH : - 1,580 kilogram

No comments:

Post a Comment